דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ירפא א 2: איך להתכונן ליום המבחנים של צוות אוויר 

מאת    [ 07/07/2014 ]

מילים במאמר: 1248   [ נצפה 3861 פעמים ]

איש צוות אוויר חייב שתהיה לו קואורדינציה מעולה. במבחני המיון לקראת קורס הטיס של חיל האוויר, נדרשים המועמדים להתמודד עם סדרת מבחנים המודדים ובודקים את יכולותיו אלו.

בין המבחנים המגוונים נמצא סימולטור הטיסה, שמטרתו ללמוד אודות הקואורדינציה (ודברים רבים אחרים) של המועמד.

סימולטור הטיסה בירפ"א הנו עמדת טיסה הכוללת מסך, מצערת וג'וי סטיק. אם חשבתם שתשבו בתוך מתקן המדמה  F-16, נכונה לכם אכזבה. בסך הכל מסך פשוט, כיסא לא כל כך נוח אליו מקובעים ג'וי סטיק ביד ימין ומצערת ביד שמאל.

Joysticks ומכשירי בקרת טיסה נועדו בדרך כלל לאפשר לך לשלוט בסימולטורים לטיסה על ידי חווית מציאות כזו או אחרת ולאפשר לך לחשוב שאתה במטוס. בנוסף לידית המפורסמת, ישנם מכשירים נוספים כגון דוושות רגל, מתגי לוח מחוונים, ורכיבי חומרה אחרים שיוכלו להעצים ולהשלים את החוויה של ההטסה.

הג'ויסטיקים שמשמשים בעת המבחן בירפ"א רחוקים מלהיות משוכללים או או נוחים. נהפוך הוא, לא תמצאו שם רטט, או מקזזים משוכללים. שלא נדבר בכלל על Force Feedback. אותו פיצ'ר מגניב שמאפשר למשתמש לחוות התנגדות, המבקש לדמות את המאמץ של הטייס במטוסים של פעם כשהיה קושי אמיתי במשיכת ידית ההטסה בגלל החיבור המכאני לכנפיים.

אז בירפ"א לא משוכלל, כבר אמרנו. גם המיקום של המצערת והסטיק נמצאים במקומות לא כל כך נוחים. רחוקים ממרכז הגוף (ליצירת ערך למאמץ המוטורי).

כמה מילים לאלו שלא ממש התנסו בטיסת סימולטורים ובכל זאת רוצים לחוות את החוויה: יש הרבה ג'ויסטיקים וסוגים שונים של מדמי טיסה עם תוספות מדהימות, לכן, לא פלא  שקשה לבחור את זה שיתאים לך. אם אתה מתכוון לרכוש סטיק רק לקראת המבחנים, אז חפש באמת אחד פשוט, אבל שידבר עם מערכת ההפעלה שלך. וודא זאת שלפני שאתה עוזב את החנות עם הג'ויסטיק, תוכל להחזירו במידה ולא יתאים. אם אין לך כוונה לרכוש, אולי כדאי שתשאל חבר אם יש לו להשאיל לך.

אם החלטת להתחדש בפריט שללא ספק יסב לך הנאה, לך על האינטואיציה שלך, או שפשוט תשווה מפרטים ומחירים (קיימים כל כך הרבה מכשירים וכל כך הרבה כפתורים במחירים שונים).  למעשה, סביר להניח שמשתמש לא מנוסה עשוי לבדוק בחנות האם המכשיר ארגונומי מספיק את ידו ולבדוק בשטחיות במה הסטיק מצויד מצויד.

ג'ויסטיקים שונים זה מזה. יש מספר פרמטרים המשפיעים על הפונקציונליות, יעילות ואיכות של בקרי טיסה וירטואליים.

באופן עקרוני, אנחנו יכולים לדבר על שלושה סוגים בסיסיים של בקרים לסימולטורים לטיסה: ג'ויסטיקים יחיד עם תפיסה פשוטה, אחיזה כפולה (ידיים גם על המצערת וגם על הסטיק) התקנים נוספים וידיות וכפתורים.

להזכירכם, שוב, במיונים משתמשים בג'ויסטיק פשוט עם מספר כפתורים עליו שבעזרתו ניתן להתנהל במסך בצורה אופקית או אנכית. לכן, אם כסף אינו בעיה, מומלץ ללכת על חוויה של אחיזה כפולה. ממילא ביום ההכנה הסימולטור כולל גם מצערת ולא רק סטיק.

אם בחרתם בתוספות, אז הנה כמה תוספות שמשפרות פלאים את חוויית הטיסה:

 

Force Feedback

הזכרנו אותו. כמו כמעט בכל פרמטר אחר, Force Feedback יש לו גם יתרונות וחסרונות. Force Feedback מוסיף ריאליזם אבל עושה את הג'ויסטיק יקר יותר ודורש ספק כוח חיצוני  (ה-USB לא יכול לספק את הכוח לשני מנועים אלקטרוניים שדרושים כדי להפעיל אותו ) . ישנם, גורמים אחרים, עדינים יותר , אם כי. Force Feedback הוא שיפור דרמטי בחווית הטיסה . התחושה לא תיתן לך לפספס את רגע זווית ההתקפה שלך כשאתה נכנס לסחרור. אתה פחות או יותר יכול להעריך את המהירות שלך בלי להסתכל על המכשירים על ידי תחושת הכוח בידית. אתה גם יכול לקצץ באופן מדויק את המכשיר שלך בכוח המשוב. למרבה הצער, יש יותר חסרונות מאשר רק המחיר גבוה יותר וצריכת חשמל נוספת של הג'ויסטיק שלך. מכניקת  Force Feedback והמנועים האלקטרוניים מקשים את הדיוק של בקרת הטיסה. אפילו, ישנם מצבים שהידית יכולה להכניס אותך לצרות במצבים שבהם לא היו לך שום בעיות עם הג'ויסטיק רגיל. יתכן ותוכל להגדיר יותר או מעט מאמץ בהגדרות.

 

תוספת אחרת היא מקזז הגה גובה:

מקזז הגה גובה הוא משטח היגוי המחובר להגה הגובה.
תפקידו של מקזז הגובה הוא לשחרר את הטייס מלהפעיל לחץ קבוע על הגה הגובה בכל מצבי הטיסה.
לדוגמה: מטוס טס טיסה ישרה ואופקית. כעת הטייס רוצה להתחיל בהנמכה, הוא דוחף את הגה המטוס והמטוס מתחיל בהנמכה. אם הטייס יעזוב את הגה המטוס, אף המטוס יעלה והמטוס יחזור לטיסה ישרה ואופקית.
מקזז הגה הגובה יוצר עילוי והתנגדות על הגה הגובה כך שהגה הגובה ישאף להתיישר בכיוון הקיזוז גם בלי לחץ של הטייס על הגה המטוס, כל שעל הטייס לעשות אחרי מעבר למצב טיסה חדש הוא לקזז את הגה הגובה כך שהמטוס יישאר במצב החדש ללא הפעלת לחץ ממושך.

המקזז נשלט על גלגל בתוך המטוס: סיבוב גלגל המקזז כלפי מעלה יזיז את משטח המקזז כלפי מעלה דבר שיגרום להגה הגובה לרדת ולאף המטוס לרדת מטה.

סיבוב גלגל המקזז כלפי מטה יזיז את משטח המקזז כלפי מטה דבר שיגרום להגה הגובה לעלות ולאף המטוס לעלות מעלה.

שיטת ההטסה היא להביא את אף המטוס למצב הרצוי על ידי הגה המטוס ורק לאחר התייצבות, לקזז כדי לשמור על מצב זה ולאפשר לטייס להטיס את המטוס בנוחות.

 

הגה כיוון) :דוושות)

המתהדרים בציוד נלווה לסימולטור מצטיידים גם בהגה כיוון.  הגה הכיוון מתופעל במטוס באמצעות דוושות הפדלים במטוס:

דחיפה של פדל ימין תזיז את הגה הכיוון ימינה, הגה הכיוון ייצר עילוי כלפי צד שמאל וזנב המטוס ישאף לזוז שמאלה דבר שיזיז את אף המטוס ימינה.

דחיפה של פדל שמאל תזיז את הגה הכיוון שמאלה, הגה הכיוון ייצר עילוי כלפי צד ימין וזנב המטוס ישאף לזוז ימינה דבר שיזיז את אף המטוס שמאלה.

משטח היגוי שמחובר למייצב הכיוון (זנב המטוס). תפקידו של מייצב הכיוון הוא לדאוג שהמטוס יטוס ישר ולא ישנה את כיוונו ימינה או שמאלה. הגה הכיוון מאפשר לטייס להפנות את אף המטוס ימינה או שמאלה.
הטייס ישתמש בהגה הכיוון כדי להכניס את המטוס לפנייה, בדרך כלל השימוש בהגה הכיוון נעשה במקביל לשימוש במאזנות וכדי להשיג פניה מתואמת במרחב.
שימוש נוסף בהגה הכיוון הוא ליישר את המטוס עם המסלול בנחיתה , במיוחד ביום בו נושבת רוח חזקה.

תזוזת אף המטוס ימינה/שמאלה היא תזוזה סביב ציר הסבסוב.

 

מצערת :

הידית ששולטת בכוח המנוע של המטוס.
בחלק מהמטוסים זו ידית שניתן לדחוף אותה פנימה או למשוך אותה החוצה ובאחרים היא סוג של "מנוף" אותו ניתן לדחוף קדימה או למשוך אחורה.
בכל המקרים:

כשהמצערת נמצאת במצב הקדמי ביותר, המנוע מפיק את הכוח המרבי (כוח מנוע מלא)

כשהמצערת נמצאת במצב האחורי ביותר, המנוע מפיק את הכוח המינימאלי (כוח סרק)

המצערת היא אמנם לא אחד מהגאי המטוס אך משפיעה רבות יל יציבות המטוס במישור העלרוד ויש כאלו המכנים את המצערת "הגה גובה ראשי":

דחיפה של המצערת תגרום לאף המטוס לעלות ולמטוס להתחיל לטפס.

משיכה של המצערת תגרום לאף המטוס לרדת ולמטוס להתחיל להנמיך.

 

כפתורי המדפים:

מדפים הם משטחי היגוי המחוברים לכנפיים, מטרתם היא תוספת עילוי והתנגדות למטוס והשימוש העיקרי בהם הוא בהמראה, בנחיתה ובטיסה איטית.
כנף המטוס בנויה לייצר עילוי המתאים למהירות המטוס בטיסה ישרה ואופקית.
מהירות המטוס בהמראה, נחיתה וטיסה איטית, קטנה ממהירות המטוס בטיסה ישרה ואופקית, ובמהירות כה נמוכה העילוי שהכנף מייצרת קטנה בצורה משמעותית לכן על מנת שהמטוס יקבל את העילוי הדרוש, הטייס מוריד את המדפים שמפצים על אובדן העילוי.
תופעת לוואי של הגברת העילוי היא הגברת ההתנגדות (גרר) והקטנת מהירות המטוס. לעיתים תופעת הגרר היא תופעה חיובית בנחיתה ומאפשרת למטוס להנמיך מבלי להרוויח מהירות מיותרת.

המדפים מופעלים חשמלית (בדרך כלל) על ידי ידית בתוך המטוס:


    • הורדה של הידית תגרום למדפים לרדת, לעילוי ולגרר לגדול ולאף המטוס לעלות מעלה.
    • הרמה של הידית תגרום למדפים לעלות, לעילוי ולגרר לרדת ולאף המטוס לרדת מטה.

בדרך כלל קיימים מספר זוויות של מדפים המתאימות למצבי טיסה שונים.

 

במהלך ההכנה למבחני המיון ב"מתגייס" לירפ"א א' 2, לומד המועמד לצוות אוויר לתפעל בצורה מעולה את המכשירים על מנת שיוכל לנווט את המטוס על פי רצונו ובהתאם לנדרש ממנו. 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב